" I z Jego znaków jest to,
iż On stworzył dla was żony z was samych,
abyście mogli odpocząć przy nich;
i ustanowił między wami miłość i miłosierdzie".
/al- Qur'an, 30:21/
Wśród znaków świadczących o potędze Allah Subhana wa Ta'ala jest stworzenie kobiety z mężczyzny i dla mężczyzny, aby wspólnie wypoczywali zarówno fizycznie jak i duchowo.
W Islamie żona jest filarem utrzymującym społeczeństwo a także jego podstawą, na której buduje się rodzinę muzułmańską. Islam dał żonie prawa i nałożył na nia obowiązki. Do praw żony zalicza się:
1) Utrzymanie
Utrzymanie jest nie tylko obowiązkiem, ale stanowi też zachętę do czynienia dobra, za które mężczyzna zostanie wynagrodzony. W Świętym Qur'anie o utrzymaniu mowa jest 72 razy. Słowa te skierowane są do mężczyzn, gdyz kobieta nie ma obowiązku kogokolwiek utrzymywać. Żonie należy zabezpieczyć mieszkanie, gdyż Allah Subhana wa Ta'ala nakazuje w Świętym Qur'anie:
" Dajcie im mieszkanie tam, gdzie wy mieszkacie,
stosowanie do waszych środków."
/al- Qur'an, 65:6/
oraz zagwarantować im wszystkie inne potrzeby materialne. Prorok aleihi assalaam powiedział: "One mają u was godne utrzymanie i ubranie."
Wszystko to mężczyzna musi zapewnić kobiecie nawet, gdy jest ona bogata. Wymieniony werset koraniczny oraz hadith Proroka aleihi assalaam nie określają, na jakim poziomie ma się to kształtować. Kobieta bogatsza od męża i tak musi mieć zapewnione przez niego utrzymanie. Ilość i jakość utrzymania zależne są od stanu finansowego męża. Tak więc, jeśli mąż jest w stanie ubrać kobietę w najlepsze materiały, takie jak jedwab, to musi zapewnić je swojej żonie. Nie zaleca się przy tym jednak zbytniej rozrzytności, co dotyczy wszystkich muzułmanów:
"Jedzcie i pijcie, ale nie trwońcie!
Zaprawdę, Bóg nie kocha rozrzutników"
/al- Qur'an, 7:31/
Według prawa religijnego, jeśli mąż przestanie łożyć na żonę, to ma ona prawo rozwieść się z nim lub domagać się prawnego rozwiązania sprawy w celu zdobycia pieniędzy na utrzymanie własne oraz dzieci. W przypadku skąpstwa męża, żona może też korzystać z jego majątku w celu zaspokojenia potrzeb własnych i dzieci bez wiedzy mężczyzny.
Utrzymanie przestaje być obowiązkiem mężczyzny, jeśliżona jest mu nieposłuszna. Odmienne zdanie na ten temat ma szkoła dahiricka twierdząc, iż nie może stanowić to powodu do zaprzestania utrzymywania kobiety.
Jeśli kobieta jest majętna i sama pragnie pomóc mężowi w utrzyamniu, może to zrobić i będzie to stanowiło jej jałmużnę. Może także dać niezamożnemu mężowi zakat. Bogaty mąż natomiast nie może dać zakat swojej żonie, gdyż jego obowiązkiem jest jej utrzymanie i nie może doprowadzić do sytuacji, gdy żna będzie zaniedbana lub żyła w biedzie.
2) Dobre traktowanie
Religia nakazała mężczyźnie sprawiedliwe i dobre traktowanie kobiety w okresie trwania małżeństwa oaz przez całe jej życie.
"Obchodźcie się z nimi w sposób przyzwoity"
/al- Qur'an, 4:19/
"Nie wyrządzajcie im przykrości
i nie stawiajcie w trudnej sytuacji"
/al- Qur'an, 65:6/
Allah Subhana wa Ta'ala zachęca także do cierpliwości wobec wad kobiety, ponieważ każdy człowiek jest omylny i popełnia błędy. Należy zatem oddalać złe uczucia względem kobiety:
"A jeśli czujecie względem nich wstręt,
to być może czujecie wstręt do czegoś,
w czym Bóg umieścił wszelkie dobro"
/al- Qur'an, 4:9/
W tradycji Proroka aleihi assalaam znajdujemy liczne wypowiedzi, świadczące o ogromnym szacunku, jakim musi byc obdarzona kobieta. Prorok salAllahu aleihi assalaam powiedział, iż dobroć okazywana żonie jest oznaką wiary.
"Najlepsi spośród was to najlepsi dla swych żon"
/Ahmad, at- Tirmidhi/
"Najlepszą wiarę spośród wiernych mają najbardziej moralni
i najserdeczniejsi dla swych rodzin"
/Ahmad, at- Tirmidthi/
3) Prawo do as-sadak
As sadak jest obowiązkowym darem małżeńskim od męża dla żony ponieważ bez niego akt małżeński jest nieważny. Nie mają do niego prawa żadne osoby, jeśli kobieta nie wyrazi na to zgody. Nawet jeśli narzeczona zgodzi się na zawarcie małżeństwa bez dar, to mężczyna i tak musi go swojej przyszłej żonie ofiarować. Po zawarciu związku żona ma całkowite prawo do swobodnego rozporządzania as sadak. Allah Subhana wa Ta'ala mówi:
" I dawajcie kobietom wiana jako dar.
Jeśli one jednak są dla was dobre
i użyczą wam cośkolwiek z niego,
to jedzcie to dla zdrowia i pomyślności"
/al- Qur'an, 4:4/
4) Prawo do sprawiedliwości i równości
Dotyczy to sytuacji, kiedy mężczyzna ma więcej niż jedną żonę. Odnośi się to do kwestii zapewnienia: pożywienia, mieszkania, podstawowych potrzeb oraz poświęcenia tyle samo uwagi dla każdej z żon. Prorok aheihi assalaam powiedział:
"Jeśli ktoś z was ma dwie żony i składnia się
ku jednej z nich bardziej, niż ku drugiej,
to w dniu Sądu Ostatecznego przyjdzie
z wykrzywioną jedną połową ciała"
/Sahih Ibnu Habban, hadith nr 4207/
5) Prawo do spania i współżycia z mężem
Są to istotne kwestie, ktorych zaspokojenie należy do obowiązków męża po to, by żona nie szukała nielegalnych kontaktów z obcym mężczyzną.
Islam zabroił poddawania się nieustannej ascezie w celu dopełnienia wszystkich obowiązków związanych z tą kwestią.
Prawem żony- aczkolwiek można ona z niejgo zrezygnować- jest, by nieobecność męża nie trwała dłużej niż 6 miesięcy, co wynika z czynu kalifa Omara Ibnu al-Chattab radiAllahu anhu, który:
"słysząc poezję pewnej kobiety, wyrażającą jej bólspowodowany nieobecnością męża,
udał się do swojej córki i zapytał ją o to, ile czasu- jej zdaniem-
kobieta wytrzymałaby bez męża. Córka odrzekła, ze 6 miesięcy.
Na tej podstawie kalif ustalił, że mężczyzna nie może odbywać
służby wojskowej nieprzerwanie przez 6 miesięcy"
/Musannaf Abderrazak, hadith nr 12594/
Dochowanie tajemnicy żony oraz zatajenie jej zachowania, wyglądu oraz wszystkiego, co dotyczy życia intymnego po to, by nie stało się ono tematem rozmów obcych ludzi.
Wysłannik Allah salAllahu aleihi assalaam powiedział:
"Spośród najgorszych ludzi najniższą pozycję
u Allah Subhana wa Ta'ala w Dniu Sądu Ostatecznego
będzie miał mężczyna, który mówi z żoną w tajemnicy,
a potem idzie i opowiada o jej sekrecie"
/Sahih Muslim, hadith nr 1437/
6) Prawo do posiadania potomstwa
4 komentarze:
Salem Alikum
czytam artykul wiele razy. Trzeba przyznac, ze napracowalas sie bardzo. I zdjecie piekne, i slowa ladnie dobrane.I wersety z Koranu. Zadaje sobie jednak pytanie czy wszystko tutaj jest absolutna prawda (jasno i prosto tak ma byc i nie inaczej). Czy tez mozna sie doszukac dwuznacznosci.I nie wszystko jest prawda absolutna?
Idealny maz to taki co przyniesie sporo pieniedzy do domu zeby zaspokoic potrzeby zony a idealna zona to taka co ma na tyle pieniedzy zeby zatrudnic w domu pomoc domowa a ona ( owa zona) zeby mogla spokojnie spedzic czas na kanapie.
Slow tak bezposrednich tu nie ma, lecz mozna sie doszukac miedzy wierszami.
Zona moze sie rozwiesc z mezem jesli on przestaje przynosic do domu owe pieniadze.
Zyjemy w 21 wieku sa glody i wojny, i bezrobocie, i inne problemy ktore nas nekaja.
Maz ma do domu przyniesc pieniadze i nas to nieobchodzi jak on to zrobi byleby wrocil do z monetami. Bo takie nasze prawo jako muzulmanka.
Nie wazne czy jestesmy bogate czy tez biedne on ma nas utrzymac.
Zamieszczone zdjece tez wiele mowi.
Mamy tutaj pare na spacerze w gorach.
Ona usiadla zmeczona czy tez znudzona. Trzyma w rece butelke z woda, patrzy w ziemie. Nieczula i zimna nie dotyka swego meza nie odwzajemnia w zadnym wypadku swoich uczuc. Zacisniete usta i gest znudzonej dziewczyny bawiacej sie butelka wody wiele mowia.
A on? Sklania sie by pocalowac glowe swojej zony. Calkowicie jej oddany. Sklon podobny jak do modlitwy.
Jestesmy muzulmankami w 21 wieku do tego polkami rozproszonymi czasami po calym swiecie.
Mieszkajacymi w europie czesto na emigracji
Czy zeczywiscie maz jest dobrym mezem tylko wowczas gdy zaspokoi nasze potrzeby bo mamy takie prawo w islamie?
Jasmn
Witam:)
Ostatnio na moim blogu - zapraszam maltanka20.blog.onet.pl - właśnie się wypowiedziałam na temat Twojej kultury i wiary - Islamu. Nie wiem, ale jakoś mi wstyd trochę, bo był to nieprzyjemny komentarz. Wypowiedziałam się nie z niewiedzy, chociaż pewnie Ty wiesz więcej, w końcu jesteś Muzułmanką. Przeczytałam dziesiątki książek i artykułów na ten temat i coś nie coś wiem:) Stąd mój dość przykry pogląd na Wasz temat. Nie jestem uprzedzona i jestem tolerancyjna na inne poglądy, religie... Ale konkretnie- przeczytałam ostatnio książkę Ayaan Hirsi Ali. I ona sama wypowiadała się nieprzychylnie. Moja zmiana poglądów następowała tak szybko, jak szybko przewracałam kartki. Z resztą napisałam o tym na moim blogu..Możesz przeczytać. Chciałam się dowiedzieć czy to co Ty wyznajesz to odłam islamskiej wiary, czy jak? Bo z tego co ja wiem, prawa kobiet są kompletnie równane z ziemią. W wyniku chęci pogłębienia mojej wiedzy, chciałabym , żebyś do mnie napisała pare słów jak to wygląda naprawdę. Może akurat mam zły pogląd na te sprawy, w co wątpię, bo przecież wszędzie się mówi o zniewoleniu kobiet w Islamie.
Serdecznie pozdrawiam:)
Jasmn,
masz oczywiście rację- życie codzienne nie jest bajką i stykamy się w przeróżnymi- nie zawsze porządanymi przez nas- sytuacjami. Wiadomo, że jeśli dla kobiety najważniejszą sprawą jest status społeczny oraz bogaty mąż, to będzie ona właśnie wymagała od swojego mężczyzny więcej i więcej, sama niewiele dając. O co chodziło w poim poście to fakt, jaką pozycję mają kobiety w Islamie. Niejednokrotnie my, Muzułmanki, spotykamy się z kąśliwymi, pobłażliwymi komentarzami "Ty i tak nic nie możesz, nic nie znaczysz". Chciałam więc pokazac, iż wg Świętego Qur'anu kobieta nie jest istotą ubezwłasnowolnioną, nie przedstawioającą żadnej wartości, będącą własnością męża, ale człowiekiem o takich samych prawach. Co do fotografii- wybrałam ją umyślnie :) Gdyż w moim przekonaniu w pełni oddaje temat posta :) Niw wydaje mi się, by była to kobieta zimna, obojętna i niedostępna. Siedzi z butelką w ręce, zmęczona, a jej mąż pokazuje, jak bardzo ją kocha i szanuje :)
Droga Anonimko,
dzięki bardzo za komentarz :) A propos książki, której temat poruszyłaś- czytałam ją daawno temu ;) Cóż mogę powiedziec- wiele sytuacji, mających miejsce w życiu Ayan, niezgodnych było z naukami Islamu- chociażby obrzezanie. Nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia, czy- tym bardziej- poparcia w Qur'anie, Sunnie Proroka aleihi salaam czy hadisach. Ta okrutna praktyka wynika niestety z tradycji, kultury danej ludności... Co do praw kobiety w świetle Islamu- opublikowałam kilka postów stricte na ten temat- przeczytaj je, proszę :) mam nadzieję, że znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.
Pozdrawiam
Prześlij komentarz